Seguim impulsant les Cooperatives d’alumnes

Després dels primers 6 mesos de L’ESSpurna, ja hem aconseguit que més de 100 cooperatives d’alumnes participin en el programa educatiu d’impuls al cooperativisme. Amb L’ESSpurna sensibilitzem i divulguem el model d’emprenedoria cooperativa entre l’alumnat dels centres educatius al llarg del curs 2023-2024. Per fer-ho, acompanyem el professorat i animem l’alumnat a formar cooperatives on treballem la participació, el treball en equip i els valors cooperatius.

El programa en xifres

De les 108 cooperatives inscrites en el programa, n’hi ha 28 que ja existien anteriorment i a les quals els fem un acompanyament centrat en la seva consolidació. La resta de cooperatives, 80, s’han creat en el marc del programa.

Totes aquestes cooperatives formen part dels 57 centres educatius que han estat adherits al programa durant aquest curs 2023/2024. Estan dividits entre 9 centres de les terres de Ponent, 8 de les comarques tarragonines, 10 de les comarques gironines i el Maresme, 15 del Vallès i la Catalunya Central i 15 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Des de l’Escola Lliure el Sol concretament estem acompanyant les 42 cooperatives de Barcelona repartides entre els 15 centres situats a 5 districtes de la ciutat de Barcelona, i a municipis com Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels i Corbera de Llobregat.

Acompanyament en la creació de la cooperativa

L’acompanyament que proporcionem comença amb una formació per al professorat i per a l’alumnat, en la qual s’expliquen les bases de l’economia social i solidària (ESS). A més, també es presenten les diferents opcions de cooperatives possibles i es plantegen les bases per a la primera presa de decisions, que comporta la constitució de la cooperativa. D’altra banda, el programa contempla sessions puntuals de treball directament amb l’alumnat. A partir d’aquí, s’acompanya el professorat a seguir-ho treballant amb l’alumnat.

El cooperativisme prospera entre el jovent

El cooperativisme a les aules està en auge, com ho demostra un estudi de la Confederació Empresarial Espanyola de l’Economia Social (CEPES), on s’afirma que durant l’últim any hi ha hagut un augment del 55% d’oferta formativa universitària en ESS. A més, s’han començat a realitzar actes temàtics, com la Fira de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya, que AlumnesCoop va celebrar a finals del 2023 a Barcelona i que va reunir a més de 250 assistents.

Des de l’Escola Lliure el Sol ho celebrem i agafem empenta per continuar posant totes les nostres energies en aquest programa promogut per la Direcció General d’Economia Social i Solidària, el Tercer Sector i les Cooperatives de la Generalitat de Catalunya, en el qual intercooperem amb Doble Via, Lleure Quàlia, Combinats i +Educació.

Podeu llegir la noticia completa publicada al Jornal i redactada per Damià Torruella Duran aquí.