Educant en l’optimisme i la transformació

Un estiu més, l’Escola Lliure el Sol hem fet els tradicionals cursos Marta Mata, cursos de monitor/a i director/a de lleure amb enfocament associatiu. Hem organitzat un curs en format semiresidencial per a caps d’Acció Escolta el juliol i cinc cursos en format residencial per a monis d’Esplais Catalans al llarg de l’agost. Més de 100 persones formades de més de 30 esplais i agrupaments d’arreu del territori; 14 formadores preparant més de 500 hores de formació, repartides en matèries consolidades com Pedagogia, Salut, Gènere o Organització, i d’altres de més noves com Educació per a la Justícia Global.

Enguany, l’inici dels cursos de l’agost ha coincidit amb el Dia del Deute Ecològic de la Terra: l’1 d’agost de 2024 ja hem consumit tots els recursos que la Terra pot generar en un any. Posar consciència sobre aquest fet i sobre d’altres fenòmens preocupants que pateix el planeta és, precisament, un dels objectius principals dels cursos. Per això, a les formacions hem parlat de la sequera i dels incendis, de l’auge dels discursos d’odi i de l’antifeminisme, de l’extractivisme i la sobreexplotació de recursos per part del Nord Global cap al Sud Global, etc.

Sobretot, ens hem preguntat com podem fer front a aquestes vulneracions de drets des de l’educació en el lleure. Per fer-ho, hem volgut carregar-nos d’optimisme i il·lusió, ingredients imprescindibles per dur a terme una tasca transformadora. Només amb l’“entusiasme sospitós” del lleure associatiu del qual parlava en Carles Capdevila podrem superar l’ecoansietat, la indiferència i el desànim. Hem d’imaginar futurs on valgui la pena viure per anar més enllà de les anàlisis desencoratjadores de la nostra realitat. Per això, ens cal continuar cultivant el pensament crític, compartint bones pràctiques i fomentant un lleure laic, participatiu i de base voluntària. I un estiu més, els cursos Marta Mata han estat el laboratori on posar tot això en pràctica.