Presentem la guia jove d’eines digitals tecnoètiques!

L’Escola lliure el Sol i femProcomuns hem elaborat una “Guia jove d’eines tecnoètiques” que es presentarà el dijous 17 d’octubre, de 18h a 20h, a la seu de l’Escola (Av. de les Drassanes, 3, Barcelona). La guia ofereix elements per la reflexió sobre l’ús que fem de les tecnologies, l’apropiació de les eines digitals per part de les grans corporacions del capitalisme de vigilància i les alternatives que ja tenim per fer-hi front.

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ

Aquesta guia vol ser una eina de treball per al jovent organitzat, tant per a monitores i caps d’esplais i agrupaments com per a grups auto-organitzats. A grans trets, la guia aporta elements per conèixer com el capitalisme de vigilància controla les eines que fem servir i utilitza les nostres dades. Els gegants tecnològics que representen el capitalisme de vigilància s’anomenen «GAFAM»: Google, Amazon, Facebook, Apple i Microsoft. Per combatre aquestes corporacions, la guia ofereix arguments des dels sis eixos de la Justícia Global: justícia econòmica i social, justícia ambiental, interculturalitat crítica, perspectiva feminista, relacions de poder, drets humans i governança i pau i no violència.

Un dels punts en el que posa èmfasi aquesta guia és que la submissió al capitalisme de vigilància és evitable. Per això s’aporta informació sobre el programari lliure i com el proveïment de tecnologia pot i està sent organitzat d’una manera alternativa, des d’una aproximació tecnoètica. Es presenten alguns exemples de cooperatives tecnològiques que ofereixen aquests serveis (correu, núvol d’emmagatzematge, etc).

Finalment, destaquem que tota la part de sensibilització i la presentació d’alternatives es completa des d’una mirada de les joves, i especialment d’aquelles que tenen un rol d’educadores. S’ha procurat que sigui una guia amable, visual i fàcil de seguir. No té grans paràgrafs, però sí moltes referències i enllaços a articles, notícies i vídeos per a qui vulgui aprofundir.

La guia s’ha realitzat amb el suport del programa Singulars de la Direcció General d’Economia social de la Generalitat de Catalunya al projecte SomNúvol.